Singapore-Cambodja

We verzamelen vroeg in de ochtend bij de balie van Singapore Airlines op Düsseldorf Airport voor onze vlucht met vertrek om 11.00 uur naar Singapore. Tijdens deze studiereis, die ik voor het eerst zelf heb georganiseerd, gaan we op pad met in totaal 5 TravelXL collega’s. Het verblijf in Singapore hebben we zelf geboekt en ook het verdere programma daar hebben we in overleg met elkaar ter plaatse ingedeeld. Tijdens het verblijf in Cambodja wordt het programma geregeld door onze lokale partner ICS travel group en worden we begeleid door een privé gids en chauffeur.

Na een vlucht van circa 12 uur landen we vroeg in de ochtend lokale tijd 06.15 op Singapore Changi airport. Voor mij de 3e keer op deze mooie luchthaven, maar de eerste keer om Singapore stad te gaan bekijken. Singapore is een populaire plek voor een stopover, omdat het een mooie break is op weg naar bijvoorbeeld Australië, Nieuw Zeeland, of andere bestemmingen in Azië. Het is een hele moderne en vooral ook schone stad, maar heeft toch ook zeker nog de typische Aziatische sfeer met name in Chinatown, waar wij een nacht zullen verblijven in het sfeervolle hotel The Scarlet.

Singapore is een land gelegen in het zuidoosten van Azië. De stad beslaat het grootste deel van het gelijknamige hoofdeiland. Eigenlijk is er sprake van een stadstaat, want buiten de stad Singapore zijn er geen andere dorpen of steden. Singapore telt ruim vijf miljoen inwoners, wat neerkomt op bijna achtduizend inwoners per vierkante kilometer. De bevolkingsdichtheid is daarmee bijna twintig keer zo hoog als in Nederland.

Singapore is een land met een hoog welvaartsniveau als gevolg van een bloeiende en alsmaar groeiende economie. Zo is de haven van Singapore inmiddels één van de grootste havens ter wereld en behoort de Beurs van Singapore tot de meest invloedrijke uit de regio. Dankzij vrij strenge regelgeving is Singapore vooral ook een veilige stad om in te wonen en te werken. De verhalen van de hoge boetes zijn niet overdreven. Zo kan een peuk op straat gooien, het fietsen op een voetpad of het eten in een metro je op honderden euro’s boete komen te staan. Vuil op straat gooien is ‘not done’ in Singapore, waardoor Singapore waarschijnlijk de schoonste stad van Azië is. Het veilige en schone gevoel dat Singapore geeft heeft natuurlijk ook aantrekkingskracht op toeristen en expats. Onder werknemers van grote multinationals staat Singapore erg hoog op het verlanglijstje van mogelijke bestemmingen om in het buitenland te gaan werken. In Singapore werken duizenden expats uit een groot aantal landen, waaronder Nederland.

De stad heeft een heel goed, schoon en overzichtelijk metrosysteem de MRT, die ook nog eens heel betaalbaar is. Omdat wij maar 1,5e dag de tijd hadden om zoveel mogelijk te zien, hebben we ervoor gekozen om gebruik te maken van de Hop-on-Hop-off bussen, die stoppen bij alle belangrijke bezienswaardigheden van de stad.

Na onze spullen in het hotel te hebben gedropt, hebben we een wandeling gemaakt door een gedeelte van Chinatown, dat om de hoek van hotel The Scarlet ligt. Omdat het nog zo vroeg in de ochtend was, was het er nog heerlijk rustig. Vanaf 08.30 konden we pas kaartjes kopen voor de bus en zijn we op pad gegaan. Vanwege de prima temperatuur konden we lekker bovenin de bus buiten zitten en de stad goed in ons opnemen. Rond de middag zijn we uitgestapt bij Boat Quay, voor een (dure) lunch aan het water.  Helaas geen tijd meer voor Clarke Quay, maar ook dat gedeelte met veel bars/restaurants is een bezoek waard.

Ons einddoel met de bus, na een rit door onder andere Little India en langs het beroemde Raffles hotel, was Marina Bay Sands hotel, het bekende gebouw bestaande uit 3 pilaren met daarachter Gardens by the bay. Een prachtig aangelegd en gratis toegankelijk park, bestaande uit de futuristische Flower Dome (tegen betaling), Cloud Forest (tegen betaling) en de Avatar achtige super trees. Waarbij de laatste bij ons allemaal op het ‘ verlanglijstje’  stonden.

De superbomen van Gardens by the Bay zijn eigenlijk torens van beton en staaldraad, tussen de 25 en 50 m hoog, waar binnenin planten van over de hele wereld groeien. De planten zullen de bomen geleidelijk aan helemaal overgroeien, zodat het net echte bomen gaan lijken. De bomen vangen hun eigen regenwater op en genereren zonne-energie. Twee van de enorme structuren worden onderling verbonden door een 128 m lange hangbrug, genaamd OCBC Skyway. Hier wandel je op zo’n 22 m hoogte door deze bijzondere tuinen en geniet van het uitzicht op hoogte over de tuinen en de Marina Bay. Iedere avond, na zonsondergang, rond 19.45 uur wordt er hier ook een spectaculaire lichtshow gegeven die de OCBC Garden Rhapsody heet.

Beste tijdstip om over de skyway te lopen is net voordat het donker gaat worden, dus zorg ervoor dat je circa een half uur voor het donker wordt in de rij gaat staan. Kaartjes zijn te koop bij de kassa naast de Skyway voor circa €.8,- en dat is het zeker waard!  Wij vonden dit letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van ons bezoek aan Singapore, zie ook de foto’s. Met de metro zijn we vanaf het station naast Marina Bay sands hotel terug gegaan naar Chinatown, waar we deze dag vol indrukken van Singapore afgesloten hebben met een etentje middenin Chinatown, onder het genot van een koud Tiger biertje.

Onze conclusie was dat Singapore een stad van contrasten is: torenhoge moderne wolkenkrabbers langs mooi gerenoveerde historische shophouses (pakhuizen). Genoeg vermaak ook voor bezoekers met kinderen in de pretparken op Sentosa Island en shop till you drop op Orchard Road. Kortom, voor ieder wat wils.

Voordat we in de middag naar Siem Reap in Cambodja vliegen, hebben we de metro gepakt naar Orchard Road, het shop walhalla van Singapore om ook hier nog even sfeer te proeven. Alle bekende merken zijn hier vertegenwoordigd, zoals Chanel, Hermes en Gucci maar ook grote winkelketens zoals Zara en Mango. Mensen die van shoppen houden kunnen zich hier makkelijk een dag vermaken, maar ook als er wat korter de tijd is, zeker aan te raden om hier even rond te lopen zoals wij gedaan hebben.

Vanaf het hotel nemen we de taxi naar Changi airport voor de vlucht naar Siem Reap, onze volgende bestemming.

Aankomst in Siem Reap na een vlucht van circa 2,5 uur vanaf Singapore rond 18.30.

Omdat we allemaal van huis uit al een e-visum geregeld hadden, ging de procedure bij de douane behoorlijk snel. Er zijn aparte rijen voor reizigers die al een e-visum hebben, waardoor de wachttijd een stuk korter is. Zeker een aanrader dus! Na het ophalen van de bagage stond onze gids voor de komende 5 dagen ons buiten op te wachten met een bord met ICS travelgroup en TravelXL erop.

Transfer naar ons hotel voor 4 overnachtingen, het splinter nieuwe Sakmut Boutique hotel. Een rit van circa een half uur vanaf de luchthaven waarbij we al een eerste indruk van de omgeving op kunnen doen.

Omdat het al behoorlijk laat op de dag was en we ook al de halve dag in Singapore op pad waren geweest, hadden we allemaal behoorlijke trek. Na het inchecken in het hotel, heeft onze gids ons afgezet bij Fusion restaurant Sokkhak river bij het centrum van Siem Reap, waar we heerlijk gegeten hebben. En daarna nog even een kijkje genomen in het onder backpackers bekende Pub-street, waar de muziek zowel binnen als buiten zo hard staat dat je elkaar niet kunt verstaan. De prijzen zijn hier een lachertje vergeleken met de prijzen in Singapore. Een biertje voor $.0,50 en een mix drankje voor $.1,50……..

Maar na een drankje op tijd weer terug naar het hotel, voor de grote dag morgen! Bezoek aan onder andere Angkor Wat…..

Vroeg ontbijt om 07:00, want om 07:30 worden we al opgehaald voor het bezoek aan Angkor Wat. Hiervoor moeten we eerst langs een groot ticket kantoor voor onze  bezoekers ‘permit’. Deze is persoonsgebonden en er komt een foto op te staan die ze ter plaatse van je maken.  In ons geval een pas die een week geldig is en waarmee je in die week 3 dagen een bezoek kunt brengen aan alle tempels rondom Angkor, en dat zijn er aardig wat! Deze pas kost $.65,-

Angkor is zoveel meer dan Angkor Wat alleen. Angkor, dat is maar liefst 400 km² bezaaid met tempels. Je kunt hier dagen, zelfs weken, tempels bekijken. Maar omdat je wellicht niet zoveel tijd zult hebben, zul je je dus moeten beperken tot slechts enkele exemplaren. Om je heel wat keuzestress te besparen, hebben wij tijdens ons verblijf hier enkele van de mooiste tempels bezocht.

Het verschil tussen Angkor en Angkor Wat

De namen Angkor Wat en Angkor worden vaak door elkaar gebruikt. Maar voor alle duidelijkheid: Angkor is de oude stad(staat) waarvan Angkor Wat de hoofdtempel was. Als je weet dat ‘wat’ tempel betekent, dan kun je de 2 termen makkelijker uit elkaar houden.

Angkor was de hoofdstad van het Khmer rijk, dat tussen 800 en 1432 zowat heel Zuidoost-Azië domineerde. De Khmer vormden een geniale beschaving die zijn tijd ver vooruit was. In de hoofdstad van het rijk woonden maar liefst 1 miljoen mensen. In een tijd dat Londen nog een ‘dorp’ was van enkele tienduizenden inwoners.

Angkor Wat was – en is nog steeds – hét symbool van Angkor. En terecht. Want het is het grootste religieuze gebouw ter wereld. Het is gigantisch. En het werd in een recordtempo neergeplant: in slechts 32 jaar. Ter vergelijking: aan veel kathedralen in Europa werd 200 tot zelfs 300 jaar gewerkt. Kathedralen die bovendien veel kleiner zijn. En pas eeuwen later werden gebouwd.

Vanaf het ticket-office is het nog een korte rit naar Angkor Wat, waar we via de rustige achter ingang het complex oplopen en circa 2 uur later via de veel drukkere hoofdingang allemaal enthousiast het complex verlaten.  Wat een geweldige ervaring, zie de foto’s!

Angkor Wat is het grootste religieuze monument ter wereld, met een oppervlakte van 126,6 hectares (1.626.000 m2, 1,6 km2). Het werd oorspronkelijk gebouwd als een hindoetempel voor het Khmer-rijk in  het begin van de 12e eeuw en transformeerde geleidelijk in een boeddhistische tempel tegen het einde van de 12e eeuw. Het werd gebouwd door de Khmer koning Suryavarman II in de vroege 12e eeuw in Yaśodharapura (‪tegenwoordig Angkor), de hoofdstad van het Khmer-rijk, als zijn staatstempel en uiteindelijke praalgraf. Angkor Wat was gewijd aan Vishnoe, waarmee gebroken werd met de Shaivistische traditie van eerdere koningen. Als enige tempel in de omgeving bleef het een belangrijk religieus centrum, dankzij de goede conservering. De tempel geldt als het hoogtepunt van de hoog klassieke stijl van Khmer architectuur. Het is een symbool van Cambodja geworden en staat op de nationale vlag. Het is ook de grootste toeristische trekpleister van het land.‬‬‬

(bron Wikipedia)

Na het bezoek aan Angkor wat gaan we naar het volgende hoogtepunt Angkor Thom. Ook Angkor Thom bestaat uit verschillende tempels, waarvan Ta Phrom en Bayon de bekendste zijn.

Angkor Thom is de antieke hoofdstad van Angkor. Khmerkoning Jayavarman VII bouwde de nieuwe hoofdstad na zijn machtsovername in 1177. Onder meer om zijn overwinning op het Champa-rijk te vieren. De stad is tevens de laatste grote stad van het Khmer-rijk. Hier is een aantal beroemde tempels te vinden. Bij zowel de Noord- als Zuidpoort kun je imposante beelden van goden en demonen zien, die de Straat der Reuzen wordt genoemd. De poorten zijn beroemd vanwege de gezichten die in het bouwwerk te zien zijn. Ze kijken naar alle windrichtingen. Om de stad loopt een 100 meter brede gracht, inclusief de gracht is Angkor Thom bijna 9 km2 groot.

Ta Prohm

Ta Prohm is bekend geworden door films als Tomb Raider. Hier groeien wurgvijgen vrijelijk tussen de eeuwenoude stenen en balanceert de natuur tussen vernietiging en behoud. Sommige delen van het tempelcomplex zijn ondoordringbaar en andere delen zijn alleen toegankelijk via smalle doorgangen. Echt een avontuur om hier rond te dwalen en je want je echt even in de film…..

Bayon-tempel

De Bayon-tempel ligt in het hart van Angkor Thom. Deze tempel werd speciaal voor Jayavarman VII gebouwd. Het is een mengsel van boeddhisme en hindoeïsme, in de tempel zijn afbeeldingen van beide godsdiensten te vinden. In tegenstelling tot de meeste heiligdommen in Angkor is de Bayon rond. Opmerkelijk is ook dat hij niet door een muur wordt omringd, maar door open zuilengangen. Door restauratie zijn bijna 40 torens weer opgebouwd. Geleerden denken dat het gebouw ooit 49 of 54 torens had. Door zijn uitbundige beeldhouwwerk wordt deze tempel beschouwd als één van de meest belangrijke van Angkor. Op de torens zijn bijvoorbeeld 200 gezichten van Amoghapasha Lokeshvara gehouwen, een god van het Boeddhisme.

Na al deze indrukken hebben we genoten van een uitgebreide lunch in het luxe Malist Restaurant. Energie opgedaan voor de hotel inspecties die middag waarbij we 4 leuke ‘ boutique’ hotels hebben bezocht;

Viroth’s Hotel, hip en luxe kleinschalig hotel, Miami beach sfeertje. La Niche d'Angkor Boutique, eenvoudig maar knus hotel met kamers gelegen rondom een zwembad. The Moon Residence, ruime kamers gelegen rondom een zwembad. Navutu Dreams, rustig en luxe resort hotel gelegen in mooie tuinen wat verder van het centrum van Siem Reap.  Aan het einde van de middag hebben we genoten van een rustige boottocht van Angkor Gondola Boat, over een van de grachten rondom Angkor, waar we langzaam de zon onder zagen gaan.

En de dag werd afgesloten met een diner en show bij Phare the Cambodian Circus.

Dit circus is opgericht om (straat)kinderen en jeugd met iets creatiefs bezig te laten zijn en hun leven een positieve draai te geven.

Het circus is een combinatie van acrobatiek, theater en live muziek gebaseerd op Cambodjaanse verhalen. Een energieke show met enthousiaste acrobaten en zeker een aanrader om een avond heen te gaan.

Vroeg uit de veren voor een bijzondere dag,  de excursie Khmer for a day. Na een rit van bijna 45 minuten komen we aan bij het dorp Komphein. Deze dag worden we begeleid door een gids van de stichting Husk. Deze stichting zorgt ervoor dat met de opbrengst van bepaalde projecten en giften schooltjes en huizen worden gebouwd en onder andere waterputten worden geslagen.

Tijdens een wandeling over het platteland geeft de gids uitleg over hoe de mensen hier leven, over het Boeddhisme, wat ze verbouwen/eten etc. En daarna gaan we het met eigen ogen zien en beleven tijdens een tocht per ossenkar. We worden naar een lokale familie gebracht waar we helpen met het vlechten van dakdelen van palmbladeren. Erg rustgevende activiteit en leuk om met de lokale bevolking in contact te komen. Ze laten vol trots hun huisje op palen zien en hoe ze hier leven. Daarna bezoeken we nog een project van Husk en maken een wandeling door het dorpje. Bij een andere familie maken we samen een heerlijke Cambodjaanse lunch die we zittend op een verhoging voor het huisje nuttigen. Na de lunch bezoeken we een schooltje om deze geweldige dag mee af te sluiten. Husk heeft projecten in een paar dorpen en voor deze excursie wordt er om beurten een ander dorp bezocht. Voor iedereen die het ‘ echte ‘ Cambodja wil ervaren echt een aanrader en uiteraard via ons te regelen.

Na deze mooie ervaring hebben we aan het einde van de middag nog 5 hotel inspecties op het programma staan, maar omdat bijna alle hotels op het lijstje vol geboekt zaten, hebben we maar in enkele hotels een kamer kunnen bekijken. Deze hotels liggen allemaal in het drukkere gedeelte van Siem Reap, dus ideaal voor mensen die dichtbij bars/restaurants willen verblijven, maar niet voor rustzoekers. Dan is een van de vorige bezochte hotels een betere optie.

Suorkear Villa, Popular Residence, 101 Residence, Kia Kaha Villa, King Rock Boutique Hotel, Hotels in Siem Reap.

We sluiten de dag af met een bezoek aan de Made in Cambodia market. Op deze markt , die gelegen is in een nieuw aangelegd mooi uitziend complex in de open lucht bij de rivier, zijn alleen maar lokale spullen te koop. Veelal gemaakt van gerecyclede producten en gemaakt door getalenteerde creatievelingen. Uiteraard hebben we hier wat mooie souvenirs voor thuis gekocht. Onderdeel van het complex zijn ook goede restaurants en regelmatig is er live muziek.

Een sportieve dag op het programma! Onze chauffeur en gids halen ons op voor een bezoek in de ochtend aan Ta Phrom tempel en daarna staan onze fietsen klaar voor een tocht van circa 50km met als eindpunt de Banteay Srei tempel.

We fietsen langs de hoofdweg en over zandpaden langs Khmer dorpjes en stoppen hier en daar voor een slok water. En onze chauffeur zorgt goed voor ons en biedt regelmatig een verfrissend doekje aan, omdat hij met het busje achter ons aan blijft rijden, ideaal zo’n bezemwagen!

Onderweg bezoeken we ook nog de Pre Rup tempel, waar we bovenop zittend rustig van het uitzicht genieten.

Pre Rup ligt langs de Big Circle; de grote cirkel met tempels in de Angkor regio. Pre Rup werd in opdracht van Rajendravarman II in 961 gebouwd. Doordat de tempel van grote bakstenen gebouwd is heeft het een oranje/gele kleur; in tegenstelling tot de meeste andere tempels die van zandsteen gebouwd zijn. Pre Rup is een Hindoeistische tempel die opgedragen is aan de god Shiva. Er zijn aanwijzingen gevonden dat de tempel ooit gebruikt is als begraafplaats voor de koningen van het Khmer-rijk. De totale tempel is 50 bij 50 meter; bevat drie lagen met op de bovenste laag 5 mooie torens, op de hoeken 4 kleinere torens en in het midden de hoofdtoren.  Na een paar mooie foto momentjes met ons groepje op en voor de tempel fietsen we rustig verder op weg naar Banteay Srei, ook wel de ‘ladies temple’  genoemd.

Banteay Srei is een tempel die al in de 10e eeuw gebouwd is. De tempel ligt op zo'n 40 minuten rijden, in ons geval 2 uur fietsen, ten noordoosten van Siem Reap. De naam van de tempel betekent 'tempel van de vrouwen'. Het complex valt vooral op vanwege de enorme details in de afbeeldingen. Er zijn zoveel haarscherpe afbeeldingen te zien; je kunt van zeer dichtbij mooie foto's maken.

De tempel dient ter ere van de Hindoeistische god Shiva. Het complex heeft een duidelijke rode gloed; dit komt doordat het complex is gemaakt met rood zandsteen. Wat vooral opvalt is dat de torens van Banteay Srei veel kleiner zijn dan de torens bij de andere tempels. Banteay Srei, maar ook Pre Rup vallen onder de tempels die je met de algemene Angkor entreekaart kunt bezichtigen.

Nadat de fietsen op de trailer zijn gezet, brengen we ’s middags een bezoek aan een van de weinige golden silk farms ter wereld. Hier op de Golden Silk Pheach Preservation Center wordt sinds 2002 nog op de traditionele Khmer manier gouden zijde gesponnen.  Vanuit de hele wereld wordt hier kleding besteld en gekocht, met name voor Koningshuizen zoals die van Thailand, maar ook voor rijke Arabieren.

Het terrein bestaat uit 12 hectare moerbei bomen waar de rupsen in leven die gebruikt worden om uiteindelijk de zeer kostbare zijde van te maken. De productie van moerbei zijde begint met de teelt van moerbeibomen. Deze bomen vormen het leefgebied voor de zijderups. In de lente komen de eitjes van de zijderups uit, zodra de blaadjes aan de moerbeiboom verschijnen. Na een maand van onophoudelijk eten zijn de rupsen zo’n 10,000 keer zo groot. De rups begint aan het spinnen van de cocon, nadat hij drie keer verveld is. Bij het spinnen draait de rups zo’n 300,000 keer met zijn kop, waardoor er een waterdichte cocon ontstaat. De draden van de cocon worden vervolgens losgeweekt en tot strengen gedraaid. Deze worden uiteindelijk gebruikt om tot zijde te weven. Na een uitgebreide rondleiding en uitleg over het proces zijn we allemaal onder de indruk van dit monnikenwerk, waarbij er een jaar gewerkt wordt aan een zijde doek of kledingstuk.

We sluiten de dag af met een kookworkshop bij de Bong Thom homestay. Op een mooie locatie hebben we in groepjes van twee, ieder met de hulp van een lokale kok, een Cambodjaans gerecht bereidt. Daarna met z’n allen van het lekkere eten genoten met een koud biertje erbij.

Helaas al weer de laatste dag van ons bezoek aan Cambodja. Maar voordat we in de middag naar de luchthaven gebracht worden voor onze terugvlucht, maken we eerst nog een boottocht over een deel van het Tonle Sap meer en brengen we een bezoek aan Kampong Phluk een aaneenschakeling van drie dorpjes met huizen op palen aan de rivier. Omdat wij hier in de droge tijd zijn, staan de huizen hoog boven de rivier, maar in de natte tijd staat het water tot net onder de huizen. We kunnen zelfs tussen de huizen doorlopen die op de tweede laag wat hoger gelegen gebouwd zijn,  maar ook hier loopt in de regentijd het water doorheen.

Het Tonlé Sapmeer is waarschijnlijk de reden waarom Angkor hier is ontstaan. In de droge tijd is het zo’n 2590 vierkante kilometer groot, maar in de regentijd wordt het bijna tien keer zo groot. Het is dan het grootste zoetwatermeer in Zuidoost-Azië. In de regentijd vormt het meer een broedplaats voor talloze soorten vis. De vis komt dan letterlijk uit de ‘lucht’ vallen, want als het water zich terug trekt blijft veel vis in de bomen hangen. Archeologen denken dat de mens zich hier door deze rijke visgronden heeft gevestigd. Dit geldt zowel voor het rijk van de Chenla als ook het Khmer-rijk.

Na deze mooie afsluiting worden we terug gebracht naar de luchthaven van Siem Reap en nemen we afscheid van onze gids en chauffeur. We vliegen in 2 uur terug naar Singapore, waar we na een  overstap en wachttijd van 5 uur nog 13 uur voor de boeg hebben terug naar Düsseldorf. Daar landen we de volgende ochtend vrijdag 17 februari na een prima verzorgde vlucht in de nieuwe A330 van Singapore Airlines.

De conclusie van de dagen die we hebben doorgebracht in Cambodja is dat de omgeving van Siem Reap zich prima leent voor een paar dagen verblijf en nog veel meer te bieden heeft dan de tempels van Angkor. Erg goed te combineren met een reis in bijvoorbeeld Thailand, Laos of Vietnam. Maar Cambodja is een bestemming op zich waar je zeker 2-3 weken voor uit zou moeten trekken om het hele land te bezoeken. Via onze agent ICS travel group kunnen we een complete reis ‘op maat’ samenstellen naar dit prachtige land met ontzettend vriendelijke bevolking, prima hotels en goede keuken.

Een stop-over in Singapore is naar veel bestemmingen mogelijk en in deze stad zijn 2-3 dagen makkelijk te vullen. Mijn vooroordeel was dat het een erg moderne, ongezellige stad is, maar dat is absoluut niet waar. Juist de mix van modern met de traditionele wijken zoals China Town en Little India en de mooie koloniale gebouwen zoals het Raffles hotel maken deze stad erg interessant. Tevens is het een hele groene stad door de aanleg van onder andere Gardens by the Bay, de botanische tuinen en diverse parken.

Voor verdere info over deze bestemmingen, maak gerust een keer een afspraak of loop bij ons binnen.

Zo als u op onze site kunt zien, met auto, vliegtuig, cruise- of expeditieschip.

U kunt het zo gek niet bedenken, u vindt het bij ons.